Iedereen communiceert maar soms gaat het fout, dan levert communicatie stress op. De manier om iemand iets duidelijk te maken kan tot veel stress leiden. Zo is communicatie een grote factor als het gaat om stress op het werk en dus een veroorzaker van psychosociale arbeidsbelasting.
Veel communicatieproblemen ontstaan door de verschillende soorten communicatiestijlen. Inzicht in de communicatiestijlen houdt in dat medewerkers realiseren dat ze zich laten leiden door de manier hoe iemand zich uitdrukt en niet door de inhoud van de boodschap.
Soorten communicatiestijlen

  • Controller; resultaatgericht, krachtig persoon met een sterke eigen wil, neemt de leiding.
  • Promoter; middelpunt van de belangstelling, gezelligheid, vol ideeën.
  • Supporter; aardig en behulpzaam, nooit ruzie, nooit een verzoek weigeren, praat over gevoelens
  • Analyser; probleem-onderzoekende houding, meer gericht op ideeën en concepten dan relaties en gevoelens, bescheiden, behoefte aan veel details.

Als de communicatie in uw bedrijf een grote veroorzaker is van het ontstaan van stress, dan zou het aan te raden zijn om met medewerkers een communicatie training de volgen. Hierdoor leert men verschillende communicatiestijlen aan. Het gericht trainen van communicatiestijlen is altijd zinvol; het zal leiden tot meer begrip onderling waardoor veel misverstanden en miscommunicaties kunnen worden voorkomen. De stress op de werkplek zal daardoor een stuk afnemen.